tisdag 5 april 2011

Besök och träning

I söndags (27/3) kom syster Elin och pojkvännen Jonas på besök och dagen efter kom Mamma och Kajsa också. Det kändes nästan som man var på resa med familjen helt enkelt!
Eftersom dom inte skulle stanna så länge bestämde Elin, Jonas och jag oss för att ta en tur på måndagen och låta kajsa och Mamma installera och underhålla sig själva. Turen gick genom en av de mer "svåra" rutterna i området till Lars hierta fjellet. Vi tog alltså vägen över kammen (där man måste ta av sig skidorna och sparka egna fotfästen i snön) till toppen där det var helt fantastisk utsikt! Tyvärr var det lite kallt och den svaga viden som var där uppe gjorde inte saken bättre så vi vände snabbt om och åt lunch lite längre ner.
Väl tillbaka i Nybyen (där alla bodde) bestämde vi oss för att äta middag på byn och planera dagarna de skulle vara på besök. Vi bestämde oss för att vara i studentstugan i Björndalen som vi hade bokat och göra en dagstur därifrån.
Så dagen därpå bestod till viss del av att packa och fixa mat och till viss del av att bosätta sig och göra middag i stugan.
Stugan är ganska stor för bara fem personer men vi eldade på så gott vi kunde och det blev till slut en ganska ok temperatur. Speciellt eftersom vi hade eldvakt under natten!
När vi vaknade hade fåglarna (alkekungar) kommit till Svalbard! Första fågellätena jag har hört på flera månader insåg jag! Fantastisk upplevelse! Någon timme efter vi gått upp fick vi se en fjällräv uppe på en fjällsluttning (se bild nedan). Jag har sett fjällräv innan men aldrig i vinterpäls så även detta var en ny upplevelse för mig!
Med vindstilla, sol och blå himmel är detta het klart en av de bästa morgnarna hitintills på Svalbard!
Dagens tur gick in i björndalen genom en mycket smal och vacker bäckravin och sedan tillbaka.
Vi bestämde oss för att åka tillbaka samma dag och göra en dagstur på torsdagen istället för att stanna kvar i stugan. Turen gick (efter en del problem eftersom jag inte fick tag på rep och stegjärn) till en smältvattenkanal på Larsbreen vidare till trollstenen och sedan tillbaka över Sarkofagen och Longyearbreen hem. På Longyearbreen stannade vi och kollade lite på fossiler. Besöket avslutades med mat på Kroa. Kort sagt en väldigt fin och effektiv dag på Svalbard!
Fantastiskt nog var vädret fint under hela besöket! Det är helt klart de finaste dagarna jag har haft de här terminen och det påminde lite om varför jag är här och inte i Göteborg. Välbehövlig påminnelse efter 8-dagarsturen med det extremt dåliga vädret...

Men så till träningen.
Det blev inget tillfälle för träning under besöket men jag lyckades ändå komma ut i fredags på min inplanerade långtur för veckan. Den blev på 28km och form-beskedet jag fick av den turen var verkligen inte bra. Jag fick ont i vaden efter 3km och det blev bara värre och spred sig till låren under passets gång. Det var nog det värsta passet jag nån gång har gjort tror jag. Det enda positiva var att jag fick se björnspår (kameran dog av kylan så jag har inga bilder tyvärr). Det gjorde så ont i vaderna och låren att jag avstod från löpning under lördagen och söndagen och satsade på att kurera mig istället.
Igår och idag har jag dock känt mig pigg igen så jag har gjort några hyfsade pass. Tot har jag hitintills 36km den här veckan och tror nog att det ska kunna bli ganska många fler km innan veckan är slut!
När det gäller marathon laddningen börjar jag fundera lite hur jag ska lägga upp loppet. Det är kanske lite tidigt att tänka på sånt men jag har inget bättre för mig så jag kan ju lika gärna förbereda mig.
Det jag funderar på är dricka och mat. Planen för tillfället är att dricka första gången vid 20km, andra vid 30 och sista vid 35. Då tänker jag att jag borde hålla mig rel. pigg och inte få så ont i vader och lår som jag fick i fredags. Nån som har sprungit mara förut som kan tipsa? Min planerade tid är 4min/km så jag kan inte stanna och dricka för mycket...

För övrigt har jag fått praktik på Kajakcentret! Samma ställe som jag ska sommarjobba. Jag tror inte det kommer bli så många kul turer med det företaget men dom har hästar också så kanske kan jag få lära mig rida! Det hade vart riktigt kul!

Här kommer lite bilder från besök!

På väg  mot Trollstenen



På toppen!

På väg ner från Sarkofagen

Jonas

1 kommentar:

  1. Tjoflöjt! Nu har hela födelsedagskalaset tittat på bilderna och läst alltihopa. Ser alldeles utmärkt ut. Fast du saknas här på Eklandagatan! Kramizar från malle, elin, jonas, pappa och mamma. Och en gasboll som heter Torre.

    SvaraRadera