lördag 26 mars 2011

Uppladdning inför spitsbergen marathon började idag

Idag anmälde jag mig till spitsbergen marathon. Blir väldigt spännande. Jag tror inte det är upplagt för bra tider egentligen på det här loppet. Det finns bara en nedförsbacke och den är väldigt brant, resten av banan är antingen platt eller svagt uppför. Helst skulle jag haft det tvärtom, brant upp och långsamt nedför igen. Men jag tror ändå att jag kan göra en ok tid om vädret och formen är stabilt under tävlingsdagen. Men det är som alltid: Löpning handlar bara om tur.
Jag har vart lite orolig att jag inte får tillräckligt många långa långdistanspass så idag tänkte jag springa 30km och se hur det kändes. Otroligt nog gick det väldigt bra! Jag sprang 31,2km i 4,27min/km. Jag sprang i och för sig inte samma bana som loppet kommer gå men jag kände mig stark hela vägen och tror jag skulle klara 10km till utan några problem. Nu hoppas jag att jag kan springa runt 4:00min/km när det väl är tävling men det ska nog inte bli några stora problem! Speciellt inte när jag får nya skor imorgon (mer info om dom kommer snart)!
Planen är nu att springa ett 30km-pass varje vecka till ett par veckor innan tävlingen. De första veckorna nu ska jag inte bry mig om tiden mer än att jag noterar den när jag kommer hem men senare ska jag ha måltider för varje pass för att vänja kroppen vid att springa långt i snabb fart. Möjligtvis byter jag ut några 30km-pass mot kortarepass som då ska gå mycket fortare. Som lång snabbdistans ungefär.
Annars tänker jag fortsätta med min väldigt oplanerade och spontana träning med många pass på runt 10km med fartlek. Tror det är bra, speciellt när motivationen för hårda pass är så låg som den är nu.
Bra första formsignaler! Ser fram emot att springa fler långa pass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar