lördag 20 november 2010

Saker löser sig alltid till det bästa

Ja som man kanske kan gissa av rubriken har veckan vart väldigt bra. Eller ja, några sämre saker har väl också hänt men allt som allt har det vart bra.
I måndags va den sista rödakorset-lektionen för terminen. Den avslutades med ett test (på norska) och ytterligare ett "rollspel" där man fick ta hand om en skadad människa. Personen hade en artärblödning i handleden och dessutom nån inre blödning som va lurig... vad gör man då egentligen? Inte så mycket om man inte är kirurg verkar det som. Väldigt kul va det! Vi ska ha en dag med rödakorset nästa termin också med bara rollspel. Ser fram emot det!
Tis-tors var mest grupparbete för att planera turen till smältvattenkanalen. Börjar bli segt det där, extremt mycket småsaker som måste fixas och dokumenteras. Gruppen är ok men det är ingen riktigt geist i den så det blir inte speciellt kul tyvärr. Men det går framåt och snart ska det nog det vi kan göra innan jul vara klart. Imorgon ska vi  upp och kolla lite praktiska saker. Blir kul hoppas jag!
I går va det en kort kurs i hur man skriver hemtenta. Inget speciellt men många i klassen har aldrig gjort nåt sånt så det va nog bra att det hölls en sånt inför uppgiften vi ska skriva individuellt till grupparbetet.
eftermiddagarna har till stor del vart fyllda av fossil kursen vilket har vart jobbigt men kul.
Igår (fredags) va det födelsedagskalas för Philip (en svensk kille som gick ANG förra året). Började lite segt men blev väldigt kul lite senare. Jag är väldigt dålig på att mingla med folk jag inte känner tror jag, känns bara stelt och inte speciellt kul alls. Det hela slutade med att alla som var nyktra nog (bara ANG folk) gick ut till "Huset" och skakade rumpa till ca 4 tiden eller så. Väldigt trevligt även om den här dagen blev lite märklig.
Igår fick jag även Csn-pengarna (jag hade glömt skicka in en sak till dom så jag fick det väldigt sent) och en praktikplats!
Praktiken är inte heeelt säker än eftersom företaget inte har fått in alla anmälningar till turerna men blir det av (stor chans) får jag hänga med! Det blir i så fall två turer, en på 10-15 dagar till Newtontoppen (högsta berget på Svalbard) och en på 5 dagar till Drönbren (en glaciär som vi nästan gick på under oktoberturen). Väldigt väldigt bra blir det hoppas jag! Företaget som håller det heter cold climate expeditions (http://www.coldclimates.co.uk/).
Hoppas nån av deras ordinarie guider ska med också! Dom verkar vara väldigt hardcore, hade vart coolt att se hur en sån person va på riktigt.
Jag har anmält mig till att hålla ett kort reklam-föredrag för ANG-studien i Gbg och i fredags fick jag beskedet av GU att dom gärna tar emot mig och gör lite reklam för det hela! Kolla här på en film som folk i klassen har gjort som reklam: http://www.youtube.com/watch?v=zYpAF9epL1A
Fredag var helt enkelt en väldigt bra dag!
Nästa vecka blir det träning i Navigation på måndag, skjutning på tisdag och grupparbete på onsdag. På torsdagen står det utvärdering av terminen och underhåll av utrustning men det viktigaste för mig blir nog packa och flytta ut ur rummet tror jag. På fredag åker jag hem! Ska bli skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar