tisdag 25 januari 2011

Kort uppdatering

Yes. Det var ett tag sedan jag skrev senast men jag skyller på det aningen överbokade schemat. Idag avslutades vårt projekt med "dark season trip" (turen ner i smältvattenhålet på larsbren). Det blev hyfsat lyckat trots massiva kommunikationsmissar och splittringar i gruppen. Antagligen den sämsta gruppen någonsin.
Trots det hade vi en så pass bra idé att vi ordnade ett antal turer för UNIS-studenter också på vår fritid. Ambitiöst och bra men tyvärr kunde jag inte vara med på någon av dom turerna pga sjukdom. Har sovit ca 12-13 timmar de senaste dygnen och känner mig allmänt dålig. Annars hade det vart kul att vara med glaciologer och geologer ner i glaciären! Det ska tydligen ha vart väldigt lärorikt för de guider som följde med.
Jaja det har som sagt vart mycket arbete med det men anledningen till förkylningen är antagligen helgens aktiviteter. Det började på fredagen med "Spitsbergen hot and cold". Ett litet event som hölls av en annan grupp i klassen. Två isbad leder till att man blir ganska kall trots stora eldar och uppvärmda tält. Jag kände mig dock ganska ok efter eventet och dagen efter.
På lördagen var det "Spitsbergen up and down", en tävling som går ut på att ta sig upp på ett berg och ner igen på snabbast tid. Ganska kul tävling men det slet väldigt mycket på halsen att ha så ansträngd andning så länge i så kallt väder. Jag kom i mål på typ 4 eller 5 plats vilket jag får vara nöjd med tanke på att jag gick upp på snöskor och åkte bräda ner. Jag bar alltså en väldigt mycket tyngre ryggsäck än alla andra. Att gå med snöskor är dessutom inte lika effektivt som skidor får jag erkänna efter den tävlingen.
Så på söndagen kände jag mig inte helt kry men gick ändå på klättring och kajakpolo (tredje gången nu) vilket visserligen var kul men nog inte var så bra för formen.
Jaja så jag är sjuk, dark season projektet är slut och imorgon är det en dag med rödakorset. Hoppas jag är frisk nog att vara med.
Här kommer två bilder från genomförandet av turen till larsbren:

Jag och Yann nere i smältvattenkanalen

2 kommentarer:

  1. Coolt Olle!
    Härliga bilder, mer sånt!
    Hade så härligt i Svalbard! Hur länge har du tänkt stanna där??

    /Calle (Solvikingarna)

    SvaraRadera
  2. hallå hallå Calle!
    Ska försöka få tag i fler bilder:) tyvärr är det lite mörkt just nu men det kommer mer i samma takt solen kommer fram:)
    Här stannar jag i alla fall tills mitten av Juni och som det ser ut kommer jag sommarjobba här också så i så fall blir det i september ungefär jag kommer hem... men är inte helt säker så vi får se! Missar ju lite mycket av säsongen hemma då bara... Vi får se vi får se...

    SvaraRadera