lördag 15 januari 2011

Nytt år och tillbaka på Svalbard


Så har jullovet lidit mot sitt slut och jag är tillbaka i Longyearbyen igen. Samma barack, samma rum.
Delade känslor. Fasar lite inför första veckan (och till viss del första månaden) pga. stressigt schema och mörker. Men samtidigt är det kul att träffa alla folk igen och ska bli intressant att se vilka de nya grannarna är.

Under jullovet var jag ungefär hälften av tiden i Duved och hälften i Göteborg. Bra ställen båda två. Lite bilder från turer i Duveds-trakten kommer här nedanför.
En del separationsångest att åka ifrån folk, sol, rollspel, svenska, billig mat och bekvämt liv till detta men det är bara att samla ihop sig och göra det bästa av situationen tills solen kommer igen.

Men som sagt till viss del är det trevligt att vara här uppe igen tros mörker och brist på bekvämligheter. Jag satt bredvid två kompisar på flyget upp som fick mig att bli lite mer peppad på livet här uppe! Yann och Asbjörn heter dom. Båda gillar löpning och är allmänt trevliga!

Jag insåg på träningarna i Göteborg att jag nog inte har blivit speciellt mycket sämre löpare än jag var innan när det gäller snabbhet. Däremot har jag tappat ganska mycket när det gäller uthållighet i snabbt tempo. Det är lite svårt att träna sånt här uppe eftersom jag nog kommer få svårt att hitta folk som gillar att springa snabbt men jag tänkte i alla fall starta en långdistans "grupp" så att jag i alla fall får ett pass/vecka över 20km. Sen får vi se om det finns folk som vill vara med och hur snabbt det kan gå... Men försöka kan man ju alltid! det är ju kul att springa så folk borde ju vara intresserade. Eller?

Nåväl. Idag blir det löpning och ev. pizza/öl på UNIS.
Här kommer lite bilder från jul och resan:


Kajsa på första riktiga längdskidturen på länge länge. Vi började med 10km i fint väder

Jonas, Elin, Kajsa och jag på väg till stugan vid Gevsjöströmmen på nyårsafton

Stugan och maten värms upp medan snön vräker ner utanför.

Kajsa och torin på väg upp mot forsaskalet i Duved.

Mamma och Kajsa på väg ned för forsaskalet.

Nere i Skogen igen. Åker i skoterspår.

Kajsa sista dagen innan jag åker. Jätte fint väder. Lite separationsångest...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar