söndag 27 februari 2011

Dåligt väder

Så är en ny vecka nästan slut. Den har vart betydligt lugnare än den förra veckan. På schemat har det vart hostmanship (värdskap) och besök i Svea.
Vi börjar med hostmanship. Egentligen vet jag inte vad jag lärde mig under måndag och tisdag. Jag gillar inte det här med gästföreläsare som kommer och pratar två dagar och sedan åket iväg, man hinner inte ta tills sig allt och dom hinner ju inte gå på djupet överhuvudtaget. Men vi pratade i alla fall om hur olika kulturer uppfattar varandra och hur svårt det kan vara möta folk från andra kulturer (och hur svårt det är för dom att möta oss). Förutom att vi måste vara öppna och ta reda på information om den andra kulturen fick vi egentligen inga konkreta tips på vad vi kunde göra för att göra det lättare för våra gäster.
På onsdagen tog vi flyget (var tog miljöhänsynen vägen?) till Svea, ett gruvsamhälle söder om Longyearbyen.
Vi fick en genomgång om företaget som äger gruvan (stora norske), deras historia, nutid och framtid. Det var ganska trevligt men framförallt var maten där helt fantastisk! Salladsbuffé är verkligen lyxmat på svalbard! Vädret blev sämre på kvällen så vi kom inte hem den dagen utan fick vara kvar och bo i en barack där över natten. Det betydde såklart att vi fick middag, kvällsmat och frukost av dom också! Perfekt! skaldjursbuffé till kvällsmat för dom som äter sånt och pannkakor till frukost. Otroligt mycket pengar dom måste lägga på mat. Jag mådde väldigt dåligt på morgonen eftersom jag hade ätit så mycket dagen innan. Men det va det värt.
Vi kom i alla fall hem på torsdagen och fick en ledig dag då eftersom den andra halvan av klassen skulle till Svea den dagen. Dom hade tur och kom hem som planerat, samma dag men vädret blev riktigt dåligt under dagen så fredagens skola blev inställd. Det var tänkt att vi skulle öva oss i att färdas på havsis men det ställdes som sagt in pga det dåliga vädret. Så jag fick en till dag ledigt.
Igår (lördag) gick jag ut och sprang på morgonen i lugnt och fint tempo. Vädret var lite blåsigt och det hade blivit plusgrader under natten så det var väldigt halt på vägarna. Efter det var jag och ett par från klassen tvungna att gå upp på larsbreen och hämta ned tältet som vi hade använt under mörkertiden. När vi kom upp på glaciären började det blåsa rejält och det blev en riktig kamp att få ner tältet i vinden! Som tur är var det inte speciellt kallt så det var mest kul tyckte jag.
Idag är det fortfarande blåsigt men nu är det i alla fall snö istället för regn som kommer ner från himmelen.
Det går snabbt med solen nu. Det är ljust från morgonen till eftermiddagen. Vi har dock fortfarande inte sett solen eftersom vädret har vart så dåligt dom dagarna vi har vart lediga. Hoppas det kan komma nåt läge snart så vi kan gå upp på nån topp!
Nu ska jag försöka springa, klättra och spela kajakpolo! (fast inte samtidigt...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar