lördag 19 februari 2011

tillbaka med mycket skola

Jag kom tillbaka från intro-turen förra torsdagen. Det var en helt ok tur, framförallt var det kallt (-30 grader) men det blåste inte så mycket så det var som sagt ok ändå. Vi grävde en kantgrop den andra kvällen och sov där. Väldigt mysigt och mycket varmare än att sova ute men det tog lång tid att göra så skulle nog gjort nån annan sorts snöhåla om det var nödläge. Annars var det bra att vara ute på en sådan här tur så man fick vänja sig vid utrustningen, rutinerna osv. Jag har ju faktiskt inte vart ute på vintern speciellt mycket innan men känner mig trygg med vinterturer nu. Jag såg ett helt otroligt norrsken första natten! Mest grönt men svagt rött i kanterna och väldigt klart lysande! Ska ,an se norrsken ska man verkligen gå bort från gatljuset.
Lite bilder från turen kommer nedanför, som ni nog ser va det väldigt fint ljus...
På lördagen var det terminens ice-breaker partaj. Väldigt kul! temat var "time" och det var uppdelat i Forntid, medeltid, 60-70tal och framtiden. Jag var "the shiny future of skiing", dvs jag, ett par skidor och ett par stavar var omvirade av aluminiumfolie. Den gick sönder ganska snabbt men vi hade väldigt lite tid på oss att göra kostymer så det kändes som en bra improvisation ändå.
Den här veckan har det vart väldigt mycket skola eftersom det var historia-kurs på eftermiddagarna. Väldigt kul kurs med väldigt väldigt bra lärare men man orkar verkligen inte fokusera 10h/dag. Det är inte helt hållbart. Igår (fredag) var jag helt slutkörd på kvällen och funderade starkt på att skippa skolan idag (lördagsskola, hur kul är det?). Jag orkade dock dra mig upp (mycket för att det var grupparbete) och det blev en fin dag med olika problem som grupperna gjorde åt varandra och lite skjutning nu på eftermiddagen för att repetera det vi gick igenom förra terminen.
Skolan har, förutom historian, handlat om "storytelling" och personpsykologi. Väldigt kul båda egentligen, storytelling handlade egentligen bara om att försöka hitta på historier om olika bilder och framföra för klassen. Bilderna kunde föreställa en person, ett berg, en byggnad osv. Kul kul kul.
På psykologin gjorde vi mest ett par tester för att se hur vi beter oss i olika situationer, hur vi tar beslut och hur vi reagerar när vi blir pressade. Jag är den tänkande typen som går mot en hård ledare när jag blir pressad. I övrigt är jag introvert, beräknande, logisk, och dömande. Sådär lagom kul personlighet men folk gillar mig ändå verkar det som så det är ok.
Jag räknade hur många timmar jag har vart i skolan den här veckan (ett par håltimmar och dagens övning inräknat) och kom fram till 52h. Tror det är rekord för mig. Hoppas det lugnar ned sig snart.
För övrigt kunde man se solen från de högsta topparna från onsdags och framåt men tyvärr har vi inte haft tid att gå och kolla på den. Funderar på att gå upp nånstans imorgon men det är molnigt nu så det blir nog ingen sol är jag rädd.


Anved gräver kantgrop.



2 kommentarer:

  1. Så jääävla maffigt! Men vad är det för skägg jag ser?

    SvaraRadera
  2. Tja det som har växt den senaste månaden. har inte rakat mig sedan jag kom upp så det växer på i godan ro:). Men måste nog raka av det snart, det växer istappar i mustaschen som är lite jobbiga. Men ska låta det växa lite till.

    SvaraRadera