torsdag 14 oktober 2010

Mycket skola

Phu. Jobbig vecka det här. Tror inte jag har haft så här intensiva skoldagar sedan... ja jag vet inte när. Måndagen var visserligen ledig men för att fira första riktiga snön sprang jag 12km på morgonen i lugnt tempo, tränade på "klämknutegång" (ta sig upp för rep med div knutar, slingor osv.) klättring och ett löppass på kvällen också. Tisdagen började klockan 10 med uppdelnig av klassen i 4 grupper för 5-7dagarsturen nästa vecka och fortsatte med ett par timmars planering och lektioner om vad som är viktigt i rollen som guide. Dagen slutade strax efter 7. 9 h skola den dagen.
Onsdagen borde vart ganska lugn, vi gjorde en kort exkursion och utvärderade därefter Theres (dagens guide) och utgick från de punkterna vi hade kommit fram till på tisdagen. Vi passade även på att planera rutten för nästa vecka lite extra. Dagen slutade strax efter 9. 12.5h skola (om än ganska ineffektiv och oseriös ibland) den dagen. (bilder från exkursionen kommer nog senare om det blev nåt fint)
Idag är det torsdag och dagen borde ha vart ganska ok med skola från 9 till ca 15 men tyvärr tyckte Sigmund att vår planerade rutt var för riskfull med tanke på att vi skulle gå genom ganska lavinfarlig terräng utan tillräcklig kunskap om laviner. Så dagen fortsatte till ca 19 med att planera en ny rutt samtidigt som vi åt middag. 10h skola idag.
Tur att gruppen är så bra som den är. Vi passar väldigt bra ihop och anledningen till att det tar så lång tid är i alla fall delvis att vi har ganska kul ihop.
Men man blir ganska sur när man missar klättringen och är tvungen att skjuta upp löpningen till efter 9 på kvällen. Det är trevligt att springa i mörker men svårt att göra nåt bra av det egentligen.

Vi har som sagt planerat lite för turen nästa vecka: Planen är att gå på glaciär (bre) så mycket som möjligt och ha ett basecamp ett par dagar för att göra topptur och dagsutflykter. Tror nog det kommer bli hur kul som helst men är lite orolig för vikten, Allt breutstyr, pålar för snubblebluss, vinterkläder/sovsäck och sånt kommer nog göra att vikten går upp mot 25-30kg första dagen (nästan halva min vikt extra! Inte kul att bära långt). Jag hoppas bara att det går bra att ha pulka så kan vi bära i den så mycket som möjligt. Och vem vet, det kanske bara blir 20kg/pers och det är ju faktiskt helt ok.

Jaja annars har det som sagt kommit snö nu och det är ganska kallt. I morse va det nästan -10°C och det kommer förhoppningsvis hålla i sig. Det blir även mörkare och mörkare. Vi undersökte när solen skulle vara uppe i början och slutet av nästa vecka och insåg att det blir 2h mindre sol på 6 dagar. Ganska sjukt. Så snart är det nog inte speciellt ljust alls antar jag.
Nu ska jag sova! Imorgon börjar jag 10.30! Lite extra sova i natt. Tur, jag känner mig helt slut i huvudet efter allt planerande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar