tisdag 26 oktober 2010

Tillbaka och bränt bröd

Japp. Så var jag tillbaka igen. Turen blev ändrad och förkortad pga hård vind och mycket snö. Vi var inte helt förberedda för att det plötligt skulle komma 30cm snö över en natt och sedan upp mot 15-20m/s vind. Så tyvärr blev det inte så mycket glaciär av det hela, vinden va mycket starkare där verkade det som. Men vi hade en väldigt trevlig tur ändå! Antagligen världens bästa grupp väl ute på turen gjorde det hela till en finfin upplevelse! Jag ska se om jag kan fixa en karta av den planerade turen och den som faktiskt blev av.
Det var faktiskt ingen av grupperna som gick sin planerade tur, två grupper låg kvar i ett läger hela tiden och en grupp valde att bara hålla sig runt hundgårdarna ca 10km från byn när snön hade kommit. Så även om vi va lite besvikna av att inte ha gjort glaciärturen som planerat kändes det bra att få bekräftat att vi i alla fall hade gjort nåt bra av en hård situation.

I lördags va det pizza med större delen av klassen ute på byn och lite öldrickande efter det. Kändes väldigt trevligt! Jag har inte känt mig så hemma i klassen innan men 4 nätter i tält med några personer gör att det man lär känna varandra ganska bra verkar det som!
Eftersom turen bara blev 5 dagar va det en av oss som inte hade fått träna på att vara guide så vi gjorde en dagstur på söndagen till ett smältvattenshål på larsbreen (några km från huset vi bor i). Väldigt fin tur och kul att gå inne i glaciären! Väldigt speciell känsla och inte blev dagen sämre av att man kunde isklättra sig upp också! Fantastiskt kul!!!
Dagen har vart lugn, inläsningsdag idag, jag har bara sprungit 2ggr, läst lite, bränt bröd och skickat lite mail till praktikplatser. Bra dag efter ganska tuff tur förra veckan.

Här kommer lite bilder:

Anved

Theres 


Ingebjörg

Oda




Lunch bakom snövägg.


Lunch sista dagen. Vi har hittat en stuga att ta skydd bakom. Snart hemma.

Oda. Hela resten av gruppen syns som spegelbild!

Söndagen, på väg upp mot hålet.
Jag har en liten filmsnutt som Yann tog under turen, jag har inte frågat om jag får visa den på nätet men det ska nog inte vara några problem så här kommer den också!


Jag blev inspirerad så här kommer en film från dagens springtur också!

2 kommentarer:

  1. tack så mkt för tipsen! :) Jag ska göra 4 veckors praktik som elektriker där uppe, så imorgon åker jag.
    Vad är det du gör för någonting? PLuggar av något slag har jag förtstått det som.

    SvaraRadera
  2. Oj! Praktik här uppe! Kan nog vara intressant!! Coolt om inte annat:)
    Yes jag pluggar en kurs som heter "arctic nature guide". Väldigt mycket trevliga turer och sånt. Perfekt:)
    Hoppas du får det kul här uppe!

    SvaraRadera